Cikkek az elmúlt évekből |
2002.02. VH1 - Making of Cherry Lips Dalírás, természetesen. Gitár trükkök, mindenképpen. De a modern rockereknek a videokészítés csínját-bínját is érteniük kell. A Garbage-dzsal a Cherry Lips (Go Baby Go!) című számhoz készülő videó forgatásán találkoztunk, és Shirley Manson szánt rá egy percet, hogy elmagyarázza a szokatlan eseményeket és a kamera előtti divatot. (riporter: Bayleh R. Saphiro) Ne mondd meg Shirley Mansonnak, de szédítő... deréktől felfelé. Ha egyszer túltettél a Garbage énekesnőjének új szőke haján, fekete kesztyűjén és a vállát szabadon hagyó ruháján, akárhogy is, észre kell venned, hogy teljesen oda nem illő harisnyát hord. Zöld harisnyát. Mansonnak el kell viselnie ezt a szerencsétlen divatot a művészetért - ebben az esetben a Garbage új klipjéért, a Cherry Lips (Go Baby Go!)-ért, amit az együttes jelen pillanatban forgat Brooklynban. A VH-1 Shirleyt kérdezgette a videókról, a szövegekről, az új dalokról, és hogy miért öltözködik Robin Hood divatja szerint. Elmesélnéd nekünk a videó menetét? Shirley Manson: Nem igazán tudom, mert egy kicsit zavaros. A videó felén az együttes ott sincs. Mind láthatatlanok vagyunk, amire egyesek azt mondanák, hogy a legjobb jelenete! A történet így valószínűleg nem lehet elmondani. Azt hiszem egészében látni kell a videót ahhoz, hogy megértsd a lényegét. Mondanál valamit a dalról? A számot hamar megírtuk. Ezt vettük fel utoljára az albumra. A hangom fel van gyorsítva amitől nagyon poposnak hangzik. Normálisan elég mély hangom van, de így olyan 80-as évekre jellemző madonnás hangom lett. A dal úgy született, hogy Butch (a dobos) elkezdte játszani azt a nagyon furcsa hangot. Annak a hangja képeket indított el a fejemben, és a szöveget 15 perc alatt megírtam. A szám az átváltozásról, a felszabadulásról és a negatív körülmények átlépéséről szól. Az üzenete nagyon pozitív. A dalt egy barátomnak írtam, így még egy különleges valami is van benne számomra. Kényelmesebben érezted magad a szövegíró szerepében ezen az albumon? Nem tudom, hogy szövegíróként éreztem-e magam jobban, de ezzel az albummal mindenképpen jobb íróvá váltam. Amit az első albumon hallottál, azok az első próbálkozásaim voltak az írásban. Most már 7 éve vagyok az együttesben, a világ minden táján játszottunk már és úgy általában sokkal kényelmesebben érzem magam. Tehát minden bizonnyal ezek a legjobb próbálkozásaim. De mindig van helye fejlődésnek, nem igaz? A zöld harisnya miatt gondolom, hogy a videó tartalmaz különleges effekteket. Igen. Zöld háttér előtt vagyok. Ezért hordom ezeket a nevetséges béka lábakat. Így ki tudják törölni az igazi lábaimat, hálaégnek, a klipből. Ezért vannak kesztyűim is. Ha a testemet eltüntetik, azért a kezeket látni akarod. Normális esetben nem hordanék ilyen különleges kesztyűt, lelógó láncokkal. De jól fog kinézni, amint engem eltüntetnek az egyenletből! Lesz több ruha is? Manson: Nem. Csak egy ruha van. Hacsak nem számolod bele az évakosztümöm. Az is feltűnik valamikor a videóban. Elég sokat játszadozol mostanában a külsőddel. Az Androgyny videóban 3 különböző hajvágással látunk. Ez furcsa, mert sosem voltam az a fajta ember, aki levágja a haját és megváltoztatja a külsejét. Csak elérkeztem az életemben ahhoz a ponthoz, mikor változásra volt szükségem. Fel akarom dobni magam. Sokkal jobban ismerem magam, így készen állok a változásra. Tudom, ki vagyok, a fenébe is! Befestem a hajam szőkére és rövidre vágatom! Levágatni a hajam fantasztikus érzés volt. Teljesen felszabadító öröm volt lenyírni. Te és az együttes mit hallgattok mostanában? Nagyon sok különböző dolgot hallgatok. Most kaptam meg Princess Superstar 'The Last of the Great 20th Century Composers' című albumát. Princess Superstar és Pete Yorn albuma a két utolsó cd, amibe beleszerettünk. De nagyon sok más együttes is van, mint a The Strokes, a White Stripes, egy angol együttes, a Turin Brakes, amiket szeretek. Nagyon sok van most, úgy tűnik. Utálom, amikor valaki arról panaszkodik, hogy rossz idő jár most a zenére. Ők nyilvánvalóan nem keresnek eléggé. És hol van most Butch? Hát, ez elég vicces szerintem. A dobosunk nincs túl jól, így nem tudta eljátszani a szerepét korábban. Kellett szereznünk egy beugrót a menedzsmentből - aki egyáltalán nem hasonlít Butchra, be kell vallanom. Ő fog a dobokon játszani. Délután háromtól hajnali háromig kell itt lennie egy láthatatlan ruhában, érts, egy olyan zöld ruhában, mint az én zöld harisnyám. Mikor a videó elkészül, nem is fogod látni, hogy benne volt, mert láthatatlan lesz. Szerintem ez nagyon szomorú, tényleg! Reméljük legalább elkap egy kis ritmust. A rock-menedzserek nem a ritmusukról híresek. De meglátjuk. De ha az együttes láthatatlan, mi fogja a nézőket érdekeltté tenni, hogy végignézzék a videót? Nagyon hülyén hangzik, míg nem látod a befejezett dolgot, de lesz egy felvétel rólam - és valószínűleg az első ilyen a TV-ben, - egy felvétel rólam ahogy pisilek. Ez lesz, amire lehet várni! Ha ugyan ez olyasmi, amire egyáltalán valaki várhat! |
2002.02. BLIKK Két országban vizsgázik - Magabiztosabb lett a Garbage SHIRLEY SZEXIBBNEK ÉRZI MAGÁT London - "Mi ez a szemét?" A Garbage, azaz a Szemét együttes páyafutása ezzel a baráti fikázással kezdődött, amely Butch Vig immár legendás Smart Stúdiójában hangoztt el hat évvel ezelőtt, amikor két szövetségesével (Steve Marker, Duke Erikson) egy új zenekar hangzását kevergették. Debütáló lemezükbőltöbb mint négymillió fogyott, főleg énekesnőjük révén, akit Skóciából "importáltak". Nemrég jelent meg a harmadik albumuk, a Beautifulgarbage, azaz a Szépszemét. A BMG lemezkiadó jóvoltából Shirley-vel beszélgettünk. A minap láttam egy zenetévében, levágatta vörös haját, és befestette szőkére. Shirley Manson: Igen, még nekem is furcsa, életemben először vágattam rövidre. És milyen? Tetszik. Hogy is mondjam, kicsit szexibbnek látom magam. Pedig pont ön mondta, nem tartja magát lányos típusnak. Így igaz, de ezt főként arra értettem, hogy nem látok különösebben értelmet a szexualitás kihangsúlyozásában. Szerintem forróbb vagyok egy félregombolt pizsamában, mint pédául a most divatos csípőnadrágokban, amelyekből kilóg a csajok fél segge. Azért engedjen meg egy bókot: Androgyny című új kislemezük videoklipjében roppant izgató a megjelenése. Köszönöm. Szerintem is stílusos lett, jól eltalálták a felhasított kosztümöt és azt a pózt, amelyben várom a pasik kihívásait. Húga és nővére is iylen jól néz ki? Jobban. Köztük én vagyok az "érdekes arcú". Igaz, hogy férjét Skóciában hagyta? Már nem. Mindig lesz Edinburgban otthonom, de férjemmel immár londoni lakosok vagyunk. Munkám, azaz a banda Amerikához köt, de annyi időt töltök otthon, amennyit csak lehet. Nyáron például három hónapig ki sem mozdultam a jó öreg szigetországból. Sok olvasónk nem tudhatja, miként került skót énekesnő egy amerikai rockbandába. Elmesélné? Persze, szívesen. A gitáros, Steve Marker látott énekelni a zenetévében, az Angelfish frontembere voltam, és megkérte menedzserüket, kutasson fel, és repítsen át Wisconsinba néhány dal erejéig. Ez megtörtént, de valahogy félresikerült. Az első alkalom tipikus esete, teli feszélyezettséggel. Elém tettek egy mikrofont, és az üvegfal mögé vonultak. Nem tetszett a helyzet sem, meg a szövegek sem, úgyhogy csalódottan hazamentem, de valami megfogott. Ők is így voltak vele, és még egyszer talákoztunk, jóllehet álmomban sem gondoltam, hogy kint ragadok Amerikában. Úgy véltem, néhány hétről van szó. Mennyiben lett amerikai? Semennyiben. Tősgyökeres, hús-vér skót vagyok, és az is maradok. A londoni kormánynak adózik? Igen, amg élek. Pedig a Led Zeppelin óta mind több muzsikus menekül off-shore cégekbe a brit adók elől. Közhelyes vagy sem, büszke vagyok a hazámra, gazdaságra, kultúrára egyaránt, és a pénz tényleg nem minden. Bizalmam töretlen, hogy hasznos dolgokra fordítják az adóbevételt, ami tényleg nagyon magas. Apropó, közhely: ön szerint mi a legnagyobb különbség Anglia és Amerika között? Edinburghban prímán megvoltam kocsi nélkül. Megtanult emiatt vezetni? Nem, még vitetem magam, de elhatároztam, záros határidőn belül leteszem a jogsit, méghozzá egyszerre Amerikában és Angliában, hogy mindkét ülésben eligazodjam. A Garbage stílusát nehéz leírni. A legtöbben kibernetikus rockzenének minősítik zenéjüket, de az ön jelenléte olyan varázst ad ennek a háttérnek, amit nem lehet szavakba foglalni. Sajátságos, az biztos, de pont emiatt lett belőlünk zenekar, nem pedig projekt. Az új korong valahogy közvetlenebb lett. Tényleg Szép szemét. Szerintem is melegebb, mintha lelke lenne, mintha több lelke lenne. Mintha érződne rajta, hogy hat év kellett egymás kiismeréséhez és felfedezéséhez, a dalok magabiztosságot sugároznak. Butch Vig hamarosan visszatér. A Nirvana együttes Nevermind című korszakos lemezremeke után világhírűvé vált producer még most is kórházban fekszik, de már jobban van. "Butch A tipusú hepatitisvírussal került kórházba az új album felvételeinek vége felé. Szegény, szörnyen nézett ki, amikor először meglátogattuk, egészen besárgult - mesélte Shirley. - Az album két felvételén és azóta néhány fellépésen Matt Chamberlain dobolt, de bízunk benne, hogy Vig hamarosan visszatérhet a bőrök és a keverőpult mögé." |
2001.10. KERRANG Shut Your Mouth Magabiztos lépéssel robban be a szám, Shirley suttogása a kegyetlen refrén előtt hamar a lényegre tér. Butch Vig: "Ez az együttesnek egy hirtelen kísérletéből származik, Shirley belépett az énekkel, és ez a Patti Smith-féle tömörség jött ki belőle." Shirley Manson: "Általánosságban arról szól, hogy tartsd titokban a szándékaidat. Annyira sok lehetőség adódhat, és hibás információ, és mindenkinek megvan a saját napirendje. Állj meg egy pillanatra és gondold át a dolgot, mielőtt cselekszel. Amit természetesen én sosem teszek meg! Ha ha!" Androgyny Az első kislemez. Hamarosan ömleni fog a rádióból. Shirley: "Ez egy látomás, amiben a Garbage meglátogat egy nem orleans-i bordélyt, és ott összefut a TLC-vel, Noel Cowarddal illetve Prince-szel. Egy vidám, szemtelen, játékos dal." Can't Cry These Tears Pazar 60-as évekbeli tinédzser-melodráma egy csipetnyi sötét bosszúval á lá Garbage 2001. Butch: "Ez egyfajta homage Phil Spector and the Ronettes-nek, és a 60-as évek lányegyütteseinek. Mindigis inspiráltak az efajta produkciók. Egy kicsit Garbage-ossá tettük, összekevertük a dolgokat a számítógépen." Shirley: "Ebben a számban van a legmagasabb hang, amit valaha is kiénekeltem, és orrvérzést kaptam tőle..." Till The Day I Die Kifutó-hangulatú megfeszített szám, egy újabb fejbevágó fenyegető refrén. Shirley: "Dj Scrubby (=jelentéktelen, ócska) első fellépése az albumon." Butch: "Ez csak egy alterego. Nem vagyunk igazi DJk, próbálozunk a scratch-el, de igazából sosem kaptuk el. Ami persze semmit sem magyaráz..." Cup Of Coffee Gyengéd és gyönyörű dal, ami felidézi a 60-as évek film noir-stílusú magányt és kétségbeesést. Duke Erikson: "Úgy hívtuk, hogy John Carpenter találkozása a Carpenters-szel. Ez csak egy zenekari kis zongorafutam amin dolgoztam, és Shirley spontán énekelte rá a szöveget. Hihetetlen volt. El voltunk ájulva tőle." Silence Is Golden Egy skizo darab, melyben egy néha felhangzó óriási zúzás ütközik a dal melódikus lebegésével, ami egy atmoszférikus és gyötrelmes befejezést épít fel. Shirley: "Az a zúzós zaj a gitár, baby!" Butch: "Ez nagyon mocskos! Kábeleket használunk gitárhúrok helyett." Duke: "Kurva jó játszani!" Cherry Lips (Go Baby Go) Tökéletes trash-pop amiben Shirley hamisan kikerekedett szemű és érzelgős. Shirley: "Ez egy adrenalin roham. Azt hiszem ez a legünnepélyesebb dal, amit valaha írtunk." Duke: "Szerintem elkészítettünk egy újabb worldmusic albumot - ez az első alkalom, hogy egy tubát használnak torzító pedállal. Azt hittük, Steve feje fel fog robbani a 15. felvételnél." Steve Marker: "Igen, 'ez jó volt, de megpróbálnád mégegyszer?'" Breaking Up The Girl Végig suhan fülledten, szomorúan és álmodozva, egy tulajdonképpen felismerhető akusztkus gitártól hajtva. Butch: "Az akkordok pöcögtetése egy Big Star-érzést adott a dalnak. Shirl hallota, amint a zenén dolgozunk, és rögtön hozta az éneket és a szöveget." Shirley: "Ez egy tanmese!" Duke: "A dal könnyed, popos, melódikus hangulata neghazudtolja a szöveg komolyságát." Drive You Home "Sosem mondtam, hogy tökéletes vagyok" énekli Shirl, ebben a bűntudattal telített finom dalban. Duke: "Shirley gitározott, és nem hinném, hogy tudta, hogy valaki hallja, és megvolt neki a dallam meg a szöveg, és mi csak..." Shirley: "Tönkretettétek a partimat!" Duke: "Ez a szám is nagyon hamar összeállt. Elgondolkoztat, miért is tartott egy évbe megírni az albumot." Parade Meleg és felemelő egy gondtalan dallammal. Duke: "A leggyorsabb szám, amit valaha felvettünk. 150bpm!" Shirley: "Sosem jutottunk még közelebb himnikus hisztériához, mint ezzel a számmal. Felhívás a hadseregnek, hogy csatlakozzanak egy olyan mozgalomhoz, mely az individualitást hirdeti. Ez arról szól, hogy állj készen arra, hogy kiállj azért, amiben hiszel." Nobody Loves You Nyugtalanító, részegítő és rosszkedvű, a háttérben 60-as évekbeli kémekkel a gitáron. Duke: "Ez a legsötétebb dal a lemezen. Ez valami, ami Shirley-ben rajzolódott ki." Shirley: "A halandóságról szól. Van benne valami filmes érzés, valami David Lynch-es atmoszféra. Az a gondolat, hogy sosincs elég időd arra, hogy mindennel foglalkozz az életedben. Van egy belső órád ami folyamatosan tiktakkol, és a pánik érzése, hogy nem tudsz eleget foglalkozni semmivel." Untouchable Ez a leggyilkosabb szám, tangós énekkel, elektro-löketekkel darabolt refrénnel. Shirley: "Ezt a számot főleg az urbán dolgok inspirálták, melyekben az utóbbi években megmerültünk, mint Dre és Missy Elliot. Az első albumon használtunk néhány hiphop ütemet, de most sokkal erősebben inspiráltak az efajta produkciók." So Like A Rose A Garbage csupaszra vetkőzött. Egy törékeny szám az igazi érzelem finom fátyolszövetével összetartva. Butch: "Megpróbáltuk megragadni a Velvet Underground-os érzést, teljesen visszafogott, ködös dallam. Miután befejeztük, tudtuk, hogy ez lesz az utolsó szám." Shirley: "Ez egy gyerek halálával foglalkozik. Sehova máshova nem tudtuk rakni ezt a számot." |
2001.10.06. NME Nem közelgő esemény Lehet, hogy az új albumuk "gyönyörű", de az eddigi legleplezetlenebb interjújukban úgy tűnik, nincs mindenki olyan jó hangulatban a Garbage-ból. Az együttessel való mai találkozás végén, ami a Garbage menedzserének elegáns nyugat-londoni lakásában esett meg egy borongós szeptemberi délután, Shirley Manson - aki most kiköpött Anne Robinson - eltűnt az emeleten miután bocsánatot kért, hogy egy kicsit tompa volt.Fáradt, és kicsit meg van fázva, ami talán megmagyarázza azt, hogy már az interjú kezdetén arról panaszkodik, hogy mi minden kellemetlen dolgot kell még aznap tennie. A nap, úgy tűnik, rendíthetetlenül csordogált lefelé mióta megszólították a CD:UK-nál (egy TV műsor) és arra kérték, hogy fogjon meg egy műagyat. "Délelőtt fél 9-kor történt és azt várták tőlem, hogy legyek ütődött és bolond" mondja Shirley. "És feltehetően választhattam, mert a fotós megkérdezett. Így nemet mondtam. És volt egy oylan érzésem, hogy nem volt tökéletesen elégedett azzal, hogy visszautasítottam a műagyat." Te mindig egy esztelen díva leszel a szemükben, nem? "Igen" mosolyog Shirl, mintha feladatának egy részét ezzel elvégezte volna. "Teljesen így van." Az NME már elkapta egyszer őt ilyen hangulatban a Reading fesztiválon, mikor egy tag a Smash Hits-ből arra kérte őt, hogy egy pop magazin üdvöskéjével pózoljon, ahogy a Manics és Noel Gallagher már megtette. A válasza, finoman szólva, hűvös volt. És manapság egyre hűvösebbé válik. A beautifulgarbage eddigi promóciós kampánya során legalább 2 nemzetközi publikáció ért véget Shirley nyílt viselkedésével. Az NME szerint ez így egy kicsit nehezen fog menni. 3 éve tel el, mióta a Garbage második albuma, a Version 2.0 megjelent, de a több, mint 300 állomásos turné és az új album felvétele könyörtelen volt.Mindent összevetve az az érzés alakult ki, hogy a Garbage sokáig volt távol. "Amikor felvesszük az anyagot, soha semmit nem mutatunk meg a kiadónak, míg az album kész nincs." magyarázza Butch Vig. 10 év telt el, mióta producere volt a 'Nevermind'-nak. "Megvan bennük ez a vak hit, hogy amit adunk nekik, azt szeretni fogják és a közönség is tud rá tud kapcsolódni, de azért vannak pillanatok, amikor rékérdeznek, hogy van-e már valamink, megjelenhet-e az album karácsony előtt, vagy februárban, márciusban." Október lett belőle. És nagyon helyesen, mivel a beautifulgarbage - inkább, mint az elődei - téli magányt szivárogtat, és az ezzel járó hangulatváltozásokat, melyek mindig követik a nyarat. A kiadó vak hite kifizetődött az eddig legjobb Garbage album formájában. S míg az együttes hónapokig fenntartotta magát, Shirley a garbage honlapján végig informálta a rajongókat a történésekről az ő szellemes, csípkelődő, őrült, gonosz és csípős stúdió-naplójával. A kommentárjaid elég megszokottá, rendszeressé váltak, nem? "A kommentárjaim." mondja "Ez tetszik. Ez a leggyönyörűbb szépítő kifejezés amit mostanság magamra használtam. (megáll) Felraktam őket a honlapunkra rendszeresen, igen." Ez a saját naplód helyett, vagy mellett létezett? "Egyik sem, nekem nincs saját naplóm." Tehát úgy látod, hogy ez a napló a te kommunikációd a világgal? "Nem, nem. Számomra a zenénk a kommunikáció a világgal." Megneszelve, hogy Shirley egy 'az egész a zenéről szól' típusú megjegyzést akar tenni, az NME kissé taktikát változtat. Ezek szerint a szövegeken át szólsz? "Ööö... hát feltehetően használok szavakat. Bár én éneklésnek nevezném." A karakteretek a dalaidban akkor te vagy? "Nem mind. Némelyik igen. De nem az összes." Az új albumon található 'Cup Of Coffee' megdöbbentően kopár beszámoló az értelmetlen gyenge érzelmekről amik egy kapcsolat végét jellemzik. Rólad szól a dal? "Hát ez egy élettapasztalat volt." kezdi Shirley, veszélyesen közel ahhoz, hogy egy tisztességesen hosszú választ adjon. Belekortyol egy forró italba, míg a banda többi tagja újabb vodka-tonikot önt magának. "De olyan, ami elég régen történt. Igen, ennyire szánalmasan hitvány nyomorult voltam. Szerintem mindenki tud ehhez a dalhoz kapcsolódni, mindenkinek volt az életében néhány borzalmas szakítás és mindenki érezte már magát kevesebbnek és mindenki volt már kétségbeesett. Igen, ez mind én vagyok." Ki a leghíresebb ember a mobilodban? "Nincs mobiltelefonom. Szerintem undorító dolog, istencsapás a Földön.""De azért szoros kapcsolatban állsz Jenna Elfman-nal emailen." fakad ki Steve Marker, a basszusgitáros. Amint Steve elkezd kuncogni, Shirley haragos tekintettel fordul felé."Megkérhetnélek..." tiltakozik, és Steve abbahagyja a nevetést."Csak kötekszem" válaszolja."OK, én tudom, de ne felejtsd el... az embereknek van fülük! Az embereknek van szemük... az embereknek nagy szájuk van...""Hát" mondja Steve, "akkor találj ki néhány jól hangzó nevet.""Nem! Miért nem mondunk néhányat a ti híres barátaitok közül?""Mert egy sincs!" válaszolja Steve, mire Shirley harsogó nevetésben tör ki. A szituáció, akármilyen is volt ez a helyzet elsőre, most nagyon szétesett. Korábban, mikor az NME az együttes férfi tagjaival ült egy fedél alatt, megkérdeztük, hogy volt-e valaha az együttes a feloszlás közelében. Duke Erikson, a Garbage karizmatikus, halkbeszédű gitárosa bevallotta: "Vannak vitáink, de sosem tartanak tovább néhány.. hát, percnél. Azt mondanám, 24 óra volt a legtöbb, míg nem álltunk szóba egymással."Steve kicsit zavartnak látszik. "Szerintem kicsit megszépíted, Duke." "Igen" csatlakozik Butch. "Szerintem is megszépíted. Egyszer egy turnén elvesztettem a fejem, és akkor voltak napok, mikor szó szerint fel akartam szállni egy gépre és hazautazni. Mikor be vagy táblázva - Amerika, Japán, Európa - teljesen kiégsz. Úgy voltam vele, hogy 'bassza meg, ezt nem csinálom, nem foglalkozom ezzel tovább.' És egyszer tényleg majdnem elmentem a reptérre. De túl sok a felelősségérzetem."Ahogy Steve magyarázza: "Voltak idők, mikor az emberek napokig és napokig nem beszéltek. Az emberek csak becsapták maguk mögött az ajtót, és nem jöttek vissza. Sok vitaalap volt és félreértés. Gondolom, ha összezársz 4 embert egy nagyon kicsi térbe ilyan hosszú időre, az ilyen dolgok megtörténnek. A stúdióval ugyanez a helyzet minden nap. Olyan, mint egy kuktafazék.""Ilyen dolgok történnek velünk," teszi hozzá Butch, "de nagyon jó probléma-detektorunk van, Shirley nagyon jó ebben. Mi meg nagyon jók vagyunk abban, hogy ezt átengedjük neki." Néhány perccel később megkérdeztük Shirley-t: szóval úgy gondolod, hogy az emberek indokolatlanul félnek tőled? "Igen, egyáltalán nem hiszem, hogy félelmetes lennék. Nagyon szembeszálló típus vagyok, ami néhány embert kikészít. De én ugyanúgy félek olyan emberektől, akik nem különösképp szembenállóak. Olyanoktól, akik csöndesek és úgy tűnik, nem elég őszinték, abban amit mondani vagy csinálni akarnak. Ezt a fajta viselkedést egy kicsit ijesztőnek találom. Ez a kétfajta személyiség pont ellenkező okok miatt félelmetes." Ki a te teljes ellentéted? "Nem ismered őket. (megáll) Jennifer Jones." De ő egy lány, feltételezhetően. "Jaj, nem az a Jennifer Jones." Hát, jó. Az NME ideje az együttessel eddigre már a végéhez közeledett, és Shirley már kijelentette: "Nem beszélek a magánéletemről többé. Nem, ha nem kapok legalább 10 lepedőt. Szóval ha szeretnétek 10ezer dollárt adományozni a Vöröskeresztnek, meggondolom. Gondolkozzatok rajta, aztán gyertek vissza." Így úgy döntöttünk, hogy újra az albumra tereljük a szót. Még pontosabban a címre. Tehát nincs a 2 szó között szünet, ugye? "Így van." válaszolja Shirley. Miért? "Mert az album neve beautifulgarbage, és nem Beaufitul a Garbage-tól." De előbb-utóbb úgyis úgy marad meg, hogy Beautiful Garbage. "De nem az a címe." Hát nem. De néha az ember elgondolkozik rajta, hogy mi a gondolati folyamat az ilyen címek mögött, mint mikor az együttesek zárójeleket vagy felkiáltójeleket használnak. Kellett lenni egy megbeszélésnek, vagy valaminek. "Mi nem használunk sem zárójeleket, sem felkiáltójeleket." Az NME úgy dönt, nem említi meg a 'Cherry Lips (Go Baby Go!)' számcímet az új albumról. "A beautifulgarbage elnevezés egy oximoron, az egyik szó nem működik a másik nélkül." válaszolja Shirley, félreértelmezve at oximoron kifejezést. "A szavak együtt élnek. Nem lehetnek elkülönítve, így egybekötöd őket. Kész."Duke zavartnak tűnik. "Látod", vág közbe, "a 11 egy hangosabb szám." A Garbage probléma-detektor munkába lendült. Szerencsére az együttesből senki sem gondolja úgy, hogy egy évtized múlva is turnázni fognak, vagy egyáltalán együtt lesznek. Butch kifejti, hogy nagyon szeretnének filmzenéket csinálni, és ő maga pedig néhány új együttest szeretne leigazolni a saját kiadójukhoz. "Száz meg száz ilyen súlyos, mocskos, gyors és olcsó punk-pop együttest produceltem, jó lenne újra ilyesmiket csinálni.""Aztán ott van az öltözkodési vonal" viccel Duke."És ne felejtsük el" teszi hozzá Steve "Duke tonhal-saláta bárját, természetesen." Ami Shirley-t illeti, aki még mindig szipog a náthától és szánalmasan néz ki, ő hol lesz 10 év múlva? "Nem tudom. Nem tudom. (megáll) Remélem életben leszek." Ez eléggé kézenfekvő lenne, nem? "De, az lenne." |
2001.10.11. RollingStone A Garbage 3. "rocktronika" albuma, melyet Madisonban vettek fel az együttes stúdiójában,az év talán legérzelmesebb albuma, és valószínűleg az egyetlen, mely egy dalban egyszerre tudja megidézni a Destiny's Child-ot és David Bowie-t. Az énekesnő, Shirley Manson, aki a banda 1999-es turnája után pszichoterápiára ment, és aki mindig is a rock egyik alulértékelt szövegírója, de egyben a legfelkapottabb interjúalanya volt, katartikusan odavan a beautifulgarbage albumért, mérget és sebezhetőséget köpködve magára és másokra egyaránt. "Úgy érzem tartozom magamnak és másoknak azzal, hogy folyamatosan dühöngjek." mondja. "De saját érdekemben néha nem szabad 100%-ig őrjöngenem." Hallottam, hogy kipróbáltad a jógát, de nem tetszett. "Nagyon utáltam. Megőrjített. Beszéltem róla Courtney Love-val, mert ő áradozott a jóga csodás előnyeiről, és én gúnyolódtam rajta, mert én utáltam. Idegesített. Erre ő visszaszólt nekem, és mondta, hogy 'Hol a pokolban gyakoroltad a jógát, Wisconsinban???' Erre én válaszoltam: 'Hát, nem gyakorolhat mindenki Los Angelesben!'.De szerintem talán én csak egy rossz fajta jógát próbáltam. Mert szó szerint, igen, szó szerint a plafonról lógattak minket az angol popsinknál fogva. És nem az amerikai popsikra gondolok, az angol popsikra. És nagyon kellemetlen volt.Semmi pihentető nem volt benne. Annyira ideges voltam, hogy életemben először elájultam." Szerinted kik a mai zene világ kiemelkedő tehetségei? "Hát, ez egyértelmű: PJ Harvey, Björk, Missy Elliott, OutKast, Fiona Apple - az ő hangja a legjobb az utóbbi évtizedben, egy hihetetlen hang, ami olyan öregnek hallatszik, mint egy sír." És a negatív tehetségek? "A hamisság önmagában szerintem ma már majdnem annyira elismert, mint a hitelesség. Britney Spears annyira visszataszítóan hamis lett, hogy már kezdem elfogadni,és egy pop-művészet szemszögből nézni. Annyira dícséretesen naív, egy képregényfigura. És az N'Sync-ből Andy Warhol paradicsomleves-tányérja lett. És értem, miért szeretik az emberek. Nem nekem való, de azt hiszem hogy ez pont annyira releváns a kultúránkban, mint hogy mindenki bőg és gügyőg a Kid A fölött." Lehet minőségi különséget tenni a hamis stílusban is. "Igen, de jobb ha odafigyelek, mit mondok, mert Christina Aguilera menedzsmentje már megfenyegetett, hogy bíróság elé visz mert állítólag kellemetlen dolgokat mondtam Christináról az internetes naplómban.Szóval nem tehetek több megjegyzést Aguilera kisasszonyra." Most 36 éves vagy... "35. Tegnap voltam 35 éves... Furcsa volt, mert egy csomó ember azt mondta nekem, hogy biztos elégedetlen vagyok emiatt. Erre én: 'Tudod mit? Igenis örülök neki." Én túlléptem azon, hogy az emberek szégyellik a korukat, és ez egy győzelem számomra - 35 éves koromra sikerült ezt elérnem. És szó szerint, 10 perccel a beszédem után kaptuk a hírt Aaliyah repülőgép-balesetéről. Akkor úgy éreztem, hogy jobb, ha kurvára a helyemen maradok.Nagyon megrendítő hír volt a mások által nehéznek titulált szülinapomon." OK. Úgy érzem, kihagytuk az interjú azon részét, mikor te általában a péniszek méreteiről, és hasonló dolgokról vitatkozol... "Én végeztem a péniszről való vitákkal. Ez egy szigorú szabálya az új album promóciójának. Már én is untam magam, és ez jelent valamit." Azért jobb, ha vigyázol az ilyen végeztem vele dumákkal. "Épp ellenkezőleg. Nem értek egyet veled ezzel kapcsolatban. Úgy érzem, tehetek kijelentéseket abban a pillanatban, amiben épp vagyok, ha akkor úgy érzem, és utána vehetek 180 fokos fordulatot ha kedvem támad, mint ahogy tettem is a terápiával kapcsolatban. Beszéltem és dühongtem ellene két évvel ezelőtt, és most, természetesen, szó szerint úgy érzem, hogy végigmenetelnék Washingtonon, Londonon vagy Párizson egy mindenki-nézessen-bele-a-fejébe felirattal." Mindazonáltal, a végszó marad: nincs vita a péniszről. És úgy érzem, a Shirley Manson interjúk elvárják. "Hát akkor basszák meg. Igyekszem csalódást okozni." Riporter: MIM UDOVITCH megjelent angolul: http://www.rollingstone.com/news/story/_/id/5919664 |
1998 Billboard Garbage - a Version 2.0 születéséről A Garbage, a meglepő Version 2.0 című albummal fokozta a cyber-pop érzést a régi és az új, a kölcsönkért és a merész dolgok keverékével. Erre jellemző, hogy az első kislemez, a Push It áttette a Beach Boys 'Dont Worry Baby' sorát egy indusztriális-erejű rágógumi hangzásba, hozzáadva egy kis késő 90-es évekbeli pörgést és 60-as évekbeli pop alapokat. Brian Wilson, aki maga ellenőrizte a dalának felhasználását, és állítása szerint nagyon kedvelte a Push It-ot, megkérte az együttest, hogy megtarthassa a felvételt. Eddig a Garbage igyekezetének áldása bőséges volt, 3 heti folyamatos játszás után a Psuh It iránti emelkedő lelkesedés fenntartotta a dalt a 6. helyen az e heti Modern Rock listán. 4 modern rockdarabbal és 3 top40-es sikerrel, az első Garbage album fennmaradt a Billboard listán 80 hétig, legmagasabb helyezése a 20. volt 1996 augusztusában. A debütáló albumot 3 Grammy díjra jelölték, és 1.7 millió példányban kelt el Amerikában. A kiadó szerint még 1.7 millió példányt vásároltak meg a világ többi részén, ennek a felét Angliában. Az album számain túl, a Garbage megjárta a Modern Rock listát a tavalyi év elején a #1 Crush című számmal, ami a Romeó & Júlia filmzenei albumon jelent meg. Butch Vig, a hajdani producer különleges és teljes-munkaidős dobos szerint a Version 2.0 egy "gyorsabb, erősebb, jobb" oldalát mutatja be az együttesnek. Vig és társai - a gitáros Duke Erickson, a basszusgitáros Steve Marker, és a női erő ikonja, szószólója Shirley Manson - a turné után sokkal inkább egységnek érezték magukat, mint ahogy 3 évvel azelőtt Madisonban, amikor a 3 pasi és az újonnan meghallgatta az énekesnőt Skóciából. A Version 2.0, az előző albummal ellentétben, amin már akkor dolgoztak, mikor Shirley még nem csatlakozott az együtteshez, az elejétől fogva közös munkája a bandának. A madisoni Smart Studioban, Vig, Erickson és Marker megszállottan rakta össze a dalokat, míg Manson egy közeli hotelben internetezett és írta a szövegeket. Letsztelve a turnén, sikerrel elöntve, és még mindig barátként a négyes úgy dolgozik az anyagon, mint egy "rosszul működő demokrácia, ami még mindig demokrácia" - mondja Manson. Shirley és Butch állítása szerint a Version 2.0 célja egy szemlélet a csúcs technológia és az alacsony egyszerűség között, a mai hangzás és a régi emlékek között. "Nem akartuk teljesen átölelni az elektronika világát az új albummal, így összeegyeztettük a szuper technológiákat a szuper organikussal." mondja Manson. "Azt akartuk, hogy meglegyen benne a visszhangja azoknak a zenéknek, amiket mi szeretünk, és ez nem csak Björköt, a Portisheadet és a Radioheadet jelenti, hanem a Beatlest, a Beach Boyst és Frank Sinatrat is." "Az album sokkal összetettebb, sokkal inkább elmozdul a szélsőségek felé." folytatja Manson. "A szövegekkel próbáltam a sötétebb rejtett dolgokat felszínre hozni a pop dalok ellensúlyozására. Az emberekhez hasonlóan a dalok sem lehetnek egy dimenziósak." Az együttes a turné tapasztalatai alapján megpróbálta beleírni "az élő hangzás energiáját az album dalaiba" mondja Vig. "Így a dalok sokkal lazábban szólnak, keményebbek - teljesen ahogy egy igazi együttes játsza őket." A Garbage 1998 maradék részét végigturnézza a Version 2.0-val, és Manson azt mondja: "nagyon várom a turnét, bizsergés van a gyomromban. Legutóbb még meg voltam ijedve, de most tudom, hogy meg tudom csinálni. Nagyon jó koncertzenekarrá váltunk - sok ember legnagyobb meglepetésére szerintem." "Temptation Waits": 'Mondok valamit/egy farkas vagyok, de szeretek báránybőrt hordani' Ez a ragadozó hencegés nyitja az albumot szép stílusban, a 80-as évek pophangzása á lá Psychedelic Furs. Ez a dal bemutatja a Garbage bimbódzó dalírási folyamatát csak úgy, mint a stúdió agyafúrtságait. "I Think I'm Paranoid": Mint egy júniusban megjelenő kislemez, a dal megszállott kanyarai biztosítják a nyári együtténeklést. A mélyreható akadozások kiemelik a varázslatosan melódikus refrént, egyensúlyban tartva a kemény és a gyengéd motívumokat. Az együttes eddigi legihletettebb szerzeménye. "When I Grow Up": Shirley Manson összeköti a tinédzser lánycsapat pontos másolatát és a hosszútávú előnyeit az előretekintő hozzáállásnak: 'Amikor felnövök, stabil leszek... asztalokat döntögetek.' "Medication": Egy óva intő ballada a Prozac-generációjának, édeskeserű lassanölő szöveggel színesítve. "Special": A Pretenders 'Talk Of The Town' jövőbeli változata. A dal középpontja Shirley specialitása: az önuralom. "Hammering In My Head": a szabály a Chemical Brothers féle agresszió, egy kis különbséggel: Shirley hangjának emberségessé tevő minősége. A dobos, Butch Vig szerint: 'Shirley jelenléte ezen az albumon nagyon hatásos. A másfél éves élőben éneklés a turnén csodákat tett az önbizalmának.' "Push It": Egy tökéletes album beharangozó, az első kislemez és videó. Ez a dal álomszerű dallamokból és ezzel szembenálló refrénből áll. 'Mint a skizofrénia akkor, mikor megpróbálod összebékíteni a vágyaidat és a démonokat azért, hogy be tudj illeszkedni.' mondja Shirley Manson. 'Ez a dal egy bátorítás.' "The Trick Is To Keep Breathing": Ez a légies trip-hop szám szinti alapok rácsozata és tömör ritmusok körül forog Shirley hangjával; a részvét és együttérzés kézen ragadja a hallgatót. "Dumb": Egy az albumon levő hosszú számokból, a dal kemény rock struktúrája keveset tesz azért, hogy helyrehozza az eltalált melódia nem jellemző hiányát. "Sleep together": Az egyslágeres new wave együttest, a Romeo Void 'Never Say Never' come on-ját plagizálva, ez a kissé elektro-szövegelés fejjel lefelé fordítja a sort nagyon meggyőzően. "Wicked Ways": Egy szökellő rock és egy kis nyújtózkodás az együttesnek. Ezt a számot biztos ritkán játszák majd élőben. "You Look So Fine": A Version 2.0 nagyon magas hangnemben végződik, mivel a záró szám a Garbage új, tökéletesebb állapotának összegzése. És Vig azt mondja, ez a kedvenc száma, szavai szerint Sonic Youth a Carpenters feldolgozásában. |